14. září 2007

Poprvé úseky 3x3km

Bude tomu za chvíli už skoro rok, co jsem začal pravidelněji běhat, ale úseky 3x3km jsem ještě nikdy neběžel. Když jsem si pročítal Hejkalův blog a viděl, že tenhle běh zařazuje celkem často a v mém repertoáru zatím chyběl, řekl jsem si, že vše se má vyzkoušet a šel jsem do toho. Na dráhu se mi nechtělo a jelikož jsem měl půjčeného garmina 305 od bráchy s měřením vzdálenosti jsem si starosti dělat nemusel.

Sice jsem se ve čtvrtek už od rána necítil ve své kůži, byl jsem nějaký unavený, v úterý jsem běžel docela svižnější 16 km , ve středu jen regeneračně 10 km, a v noci se člověk moc nevyspal (děti jsou nemocné a pořád nás, teda většinou manželku budily) a trochu mě bolelo koleno, ale měl jsem půjčeného garmina 305 a toho jsem musel využít. Dopoledne jsme si po krátkém seznamování s tímto úžasným přístrojem naplánoval běh 3x3km s 5min pauzou. Po příchodu z práce domů jsem se převlékl a šel na to s odhodláním, že únavu nějak rozběhám. Rozklus 1,5km + s rozcvičením jsem v pohodě zvládl a i koleno přestalo bolet. Bylo mi jasné, že časy co jsem viděl u Hejkala atakovat nebudu, ale doufal, jsem že to zvládnu pod 14min. Nastavil jsem garmina a vyběhl jsem na první trojku, sice trochu foukal nepříjemný vítr, ale s tím se nedá nic dělat že, zase na druhou stranu sluníčko svítilo, nebyla ani zima ani teplo, prostě ideální počasí na běh. Začátek byl pocitově docela rychle, ale ke konci už to bylo horší a cítil jsem, že to dnes nebude žádná procházka růžovým sadem a to i díky větru, který opět foukal proti. Celkový čas 13:19,86 při TFavg 160 mě celkem potěšil. 5 min pauza utekla nějak moc rychle a už mně garmin hlásil přípravu na další úsek. Snažil jsem se držet stále stejné tempo, ale nohy jakoby nechtěly vůbec běžet, protivítr a tomu odpovídal i výsledný čas 14:05,64 při TFavg 162. Konec úseku jsem toho už měl plný zuby funěl jsem jak lokomotiva a v 5 min pauze jsem přemýšlel zda mám vůbec poslední trojku běžet. Ale přece je to jen trénink, tak proč to vzdávat, rozhodl jsem naplánovaný 3x3 km dokončit, ať už bude čas jakýkoliv a s upozorněním od garmina jsem vyběhl na poslední 3 km. Poslední trojka už bylo takové malé trápení, pořád jsem si říkal,  že běžím pomalu, zrychlit jsem chtěl to ano, ale tělo nějak nechtělo. Poslední 1km jsem stále sledoval hodinky jak mi ukrajují vzdálenost z poslední 3 km trati, najednou pípání a hurá mám to za sebou. Nakonec to nebylo ani tak hrozný, poslední 3 km jsem zvládl za 14:43,71 při TFavg 161, což jsem si ani ve snu nečekal, že to bude pod 5 min /km. Teď už jen lehce vyklusat 4,5 km domů a můžu si odškrtnou další zvládnutý trénink.

Z
ase nová zkušenost. V čem to asi bude, že můžu při 16 km běhu udržet ke konci vyšší tempo než při posledních 3 km ? Já si odpovím sám, unavu jsem cítil ještě před během, protivítr taky nepomohl a možná i to, že o víkendu a ještě v ponděli jsem nebyl fit díky nachlazení a tak to holt nešlo, ale co aspoň je co zlepšovat ne. Když tak pátrám v minulosti běh v délce 3 km na čas, jsem ještě nikdy neběžel. Když jsem byl ještě školou povinný, to byly vždy běhy 1500m a Cooperův test, ale to už je hodně dávno. Budu muset to napravit. Určitě si tenhle trénink zopakuji, ale asi bude lepší to běžet pokud možno jako první běh v týdnu, kdy ještě nebudu cítit únavu. Ještě by mě zajímalo, jak to dělám, že když vyběhnu, tak to mám vždy proti větru, i když běžím stejnou trasou zpět. Ale to se asi nikdy nedozvím .

6 komentářů:

  1. Ahoj Aldamane,to prostě na dobrou trať musíš mít štěstí. Já mám v záloze, když chci nalákat dceru nebo jiného spoluběžce, několik okruhových tras, které jsou celé mírně z kopce :-))

    Ale vážně: při správném tréninku měly všechny trojky být stejně rychlé, nebo spíše stupňované. Měl jsi správně nastavené plánované tempo, první trojku jsi \"přepálil\", poslední si to vybrala zpátky. Pokud nemáš \"tempo v nohách\", chtělo by to na trase průběžné značky po kilometru, a v prvém kilometru po 200 m a tempo podle toho korigovat (mezičasy).

    OdpovědětVymazat
  2. Toho Garmina trochu závidím, ale rychlé tréninky běhám na známých tratích se změřenou délkou, takže bych jen zbytečně přepadával na levou stranu:-)
    Vidím, že jsi postupně zpomaloval, což se mi většinou stane taky. Kdybychom se naučili začínat volněji a postupně zrychlovat, asi by to lepší a míň bolestivé. Třeba by se i ten protivítr umoudřil:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Nevím zda Tě tak nabudil garmin,ale přepálený je to hrozně.Poslední trojka je pomalejší o 30s/km.Příště bych začal tempem poslední trojky a opačně zrychloval.Uvidíš,že poslední úsek poběžíš mnohem rychleji než 13:20 minut.S lepším pocitem a poloviční únavou.
    Rozhodně je objektivní měření zásadním krokem ke zlepšení.Jen do toho.

    OdpovědětVymazat
  4. Čím stabilnější tempo udržíš, tím menší pocit protivětru v závěru. :o)
    Že to ale říkám já...notorický přepalovač. ;o)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak vítej mezi námi úsekáři :-)
    Hoši již napsali to podstatné. Začít pomalu a postupně zrychlovat (negative split) je mé krédo, žel i já párkrát přepálím - obvykle z důvodu, že ten vl001 je docela blízko :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Dík za rady všem, jak jsem psal, bylo to poprvé, co jsem tohle běžel, takže jsem neměl žádnou představu, jaké zvolit tempo. Prostě jsem vyběhl a čekal jak to dopadne:-)). Podobně se mi to stalo, když jsem běžel poprvé 800m :-). Už teď se těším, jak to dopadne příště.
    milan: to rozhodně zkusím, zní to rozumně :-).
    rk: garmina budu vracet, naštěstí jsem si udělal značky po každým km :-).
    Hejkal: to tě vl001 straší i při tréninku? :-))
    Svaťo: značky udělaný už mám, tempo v nohách na tuhle vzdálenost rozhodně nemám :-). Aspoň je co zlepšovat.

    OdpovědětVymazat